Saturday, August 17, 2013

Selamat Hari Raya Maaf Zahir Batin 2013




Assalamualaikum... Selamat Hari Raya buat semua... masih mood raya lagi kan... sebulan berpuasa, saya tidak ada masa untuk turun ke laman pun. Maka sebulan jugalah laman tidak berjaga.. bersiram jika sempat saja... 

Raya tahun ni giliran kampung belah suami di Pahang. Sehari sebelum raya kami sudah balik.. jalan cantik lengang tiada jem... lagi pun highway lurus di Gua Musang tu dah buka.. sedap sikit bawa kereta.. laju je saya tekan pedal.. tak payah lalu bukit tinggi dan curam yang sentiasa ada kemalangan lori terbalik lah... kereta masuk gaung lah... Highway baru yang keluar di Felda apa ntah tu... elok sampai Kg Mela mata dah terlalu mengantuk.. terhuyung hayang juga bawa sebelum tukar drive dgn suami... jam 12.30t/hari sudah sampai di rumah mertua... siap masak lemang lagi tu...

Gambar di atas adalah rumah ibu apa saya di Perak... kami balik Perak pada hari raya ke-3.

ziarah menziarahi jiran jiran mertua... semua adik beradik dan biras saya ada kali ni.. meriah rasanya....


Menghadiri majlis pertunangan rakan baik ipar bongsu saya... rumahnya masih rumah felda lama.. agak jakun sekejap...bergambar di jendela antik ini... dulu masa kecik, perangai macam tomboi..setakat terjun ikut tingkap ni biasa je..hahah skrg jgn cari pasal... boleh patah tulang woo...**dh pernah kena...terseliuh sikit terus patah tumit... 2 bulan bersimen!!**




Seminggu berada di kampung.. saya harapkan air hujan membasahi bumi kelantan... Bila pulang, banyak daun berguguran... hujan tetap ada..tp untuk pasu yang penuh dengan akar..pokok sudah besar, memang tak boleh... daunnya akan gugur...letih saya menyapu dan mengutip... tak larat rasanya, saya cabut buang pokok yang hidup segan mati tak mahu...saya tanam juga Summer Snow ini di sini... tak mengharapkan ia subur meninggi kerana kawasan ini kurang cahaya...tp kesian pada dia, biarlah ia mampu mencari airnya sendiri....


Banyak bunga saya dah potong buang.. maka, ini saja pemandangan buat hari ini.... banyak juga pokok saya sudah buang krn dah nak mati... pasu masih kosong.. mungkin lepas ini tanam pokok bunga biasa saja... tak larat nk jaga rose yg cerewet ni.. lg pun, kerja makin bertambah.. suami pun sudah tegur.. hentikan saja jika badan asik demam urat saja bila berkemas laman..hehe tak boleh.. saya sayang pokok bunga saya...


beberapa kali ia menabur jasa ketika bulan puasa... rempah ratus minah saleh ini buat perapan ayam bakar dan lamb chop... nampaknya Oregano itu sudah overload...penuh melimpah ruah ia hidup.... Alhamdulillah.. saya suka baunya...


Prosperity Rose yang semakin meninggi.. jika di ikat lagi pada tiang, pasti boleh lagi tinggi.. tak tercapai dek tangan.. kena naik tangga utk ikat...

Arch yang makin dipenuhi....


Pegaga di tanam dalam teko... nk makan petik saja...


Ok lah, sesekali mengupdate blog.... masih bersisa kuih raya?? Mesti banyak jemputan rumah terbuka ya... apa pun, Maaf Zahir & Batin saya pinta jika ada silap dan salah..terkasar bahasa buat semua....

No comments:

Post a Comment

Saya Peminat Tegar Mawar Khatulistiwa.
Nak Komen....Nak Komen.. Nak! Nak!