Friday, May 25, 2012

Pink Fairy & Wild Fairy Dua Mawar Liar Yg Berbeza..

Pink Fairy Rose
Saya suka dengan bunga mawar 'Pink Fairy' ni... pokoknya jenis merendang. Tidak meninggi. Jadi boleh di letak di barisan depan pasu pasu bunga saya.. Ini sudah kali ke dua saya tukar pasunya. Cepat juga ia membesar.. Masa saya sakit retak tulang (kaki bersimen) saya lihat daun-daunnya sudah menguning dan gugur. Saya ingatkan pokok ni dah nak mati.. Ya lah, sebulan lebih saya tak usik pun dia.. siram pun kadang-kadang je.. Tapi mana boleh tengok saja.. dengan bertongkat tu, saya gigih juga lah tukar pasunya.. mujur la pasu awal tu saiz S. Ringan je boleh angkat sebelah.. berjingkit jingkit lah saya.. buat waktu tengahari. tak ada orang nampak! Sebaik tukar ke pasu besar sikit dalam seminggu nampak perubahannya.. Pokok ni semakin subur!


Wild Fairy Rose
 Ini pula Wild Fairy Rose. Pokok ini saya tanam dengan keratan batang saja. Ia memang mudah hidup walaupun di cucuk merata-rata medium. Ini saya tanam dalam tanah belakang rumah. Ada 6 pokok semua saya cucuk atas tanah saja. Ia rajin berbunga. Sentiasa berbunga.. Cuma kelopaknya tidak tahan lama..

Perbezaan bentuk Wild Fairy & Pink Fairy. 

No comments:

Post a Comment

Saya Peminat Tegar Mawar Khatulistiwa.
Nak Komen....Nak Komen.. Nak! Nak!