Monday, July 1, 2013

Herbs Garden

Assalamualaikum..
Alhamdulillah mini herbs garden ku semakin menggebu... banyak kali juga saya semai herbs ini untuk perapan ayam.. daging.. ikan.. lamb chop... stew...memang sedap. Fresh lagi!
Ini pertama kali saya membela herbs yang boleh kita kata negera sejuk punyakan.. antaranya Oregano, Thyme, Rosemary.. yang biasa punya ada di situ pokok serai kayu, selasih thailand.. Oregano tu ada 2 jenis. Maaf saya kurang arif, tapi bila dh jumpa sama jenis dalam blog minah saleh confirm bukan pokok bangun-bangun.. entah le.. saya pn xpernah jumpa pokok bangun-bangun secara live lg... nanti nak dapatkan sepokok lah... mgkin saya silap ambil ke cemana ya.. akan di google lagi info.
Pokok ni semua saya beli di Cameron Highland. Macam biasa sesi memborong en suami x cakap apa pun.. ce kalau saya borong tudung, banyak dia punya interview hahah... tu belum beli kasut lagi tu... jenuh saya berdebat dengan dia.. kekadang saja dia nak tunjuk ketererran dia dlm bidang ekonomi yang dia ambil masa kat universiti dulu kan.. sebab wife dia terer managment, so kena la fight.. ada kena mengena ke?? Haa Lantak situ.. janji beli diam diam, dh ada dpn mata pakai je sambil tanya kat dia "cantik tak wife you?"
Ok back to straight way... pokok ni semua senang jaga!! Ini panduan untuk kawan kawan yang nk bela juga ya..
Pokok ni semua nak duduk di kawasan redup tetapi kena cahaya sikit.  Contoh celah celah pokok bunga.. tepi tingkap dapur..
Rosemary tu hanya perlu siram 3 hari sekali je.. jangan basahkan tanah dia sangat.. kalau tidak batang akan membusuk. Yang lain tu pun sama.. bila nampak tanah mcm nk kering baru siram.
Oregano tu senang sangat jaga.. petik je daunnya. Nanti banyak lagi tunas dia keluar.. pokok saya sekarang dah gemok. Nk petik daun bagi kering je lagi... kalau nk semai lain pun boleh.. petik saja daun antara batang. Semai di tanah. Cepat gemok nanti pokok tu..
Try lah dlm masakan.. memang meletop letop dalam mulut bak kata Chef Joe...

4 comments:

  1. assalam... meriah betul herbs tu... baru tau rosemary siram 3hari sekali.. ok ..tvm atas sharing..

    ReplyDelete
  2. Rosemary tu mmg tak mahu tanah lembab.. nanti cepat mati.. akar membusuk.. so, biarkan dia mencari airnya sendiri.. siram bila perlu saja...

    ReplyDelete
  3. Salam kenal Fizan,

    Mak Aji terimngin tanam herbs ni cuma x berapa pandai nak gunakan sebab jarang masak western. Baru tahu gitu perangai herbs ni ya. Mak Aji biasa taram je siram sekali sehari untuk semua pokok, rupa2nya yang ni x boleh ya.

    ReplyDelete
  4. Wsalam Mak Aji.. salam kenal.. masa saya beli, sy pun tidak tahu cara menjaganya.. saya pernah beli Mint.. tapi akibat tidak pandai jaga, pokok saya mati kering... sy berazam nak beli lagi..kali ini saya google info dulu sebelum membeli.. rupanya pokok herbs ni memang sesuai hidup di negara kita.. ya lah, di negara luar tu..ia hanya hidup subur waktu musim panas...jadi di negara kita ia mmg akan hidup elok. cuma tidak boleh di tengah panas, dan tidak memerlukan banyak air... Ini skrg musim hujan..elok jika kita pindahkan ia di bawah shade atau bwh atap...

    biasa kalau bakar ikan, biasa biasa pun saya letak herbs ni hehe utk aroma dan rasanya lebih sedap selain sapu garam saja kan.. kalau masak sup pun saya masukkan sikit...hehe

    ReplyDelete

Saya Peminat Tegar Mawar Khatulistiwa.
Nak Komen....Nak Komen.. Nak! Nak!