Friday, July 5, 2013

Prosperity & Ramadhan bakal menjelang..




Assalam...

Minggu depan, tak lama lagi dah Ramadhan bakal menjelang... Alhamdulillah habis sudah membayar puasa hehe... nampaknya bulan puasa kena lah slow down sikit berkebun di luar rumah... cuaca di sini pun panas tak tentu masa..

Ini pokok Prosperity Rose. Dulu dorang panggil Doily Lace.. Bunga warna putih. Tiada bau.. Berjambak dan memanjat.. Lihat saja sudah tinggi sama tiang rumah.. pasu pun saya sudah tukar ke pasu paling besar. Ini nanti tak tahu dah nak letak mana.. habis besar dah pasu di kedai saya beli. Beli yang plastik saja.. saya tak boleh angkat berat-berat.. ini pun nak tarik hazab juga... berat sangat...

Bila pokok memanjat, ia memang memerlukan banyak baja dan air. Hari hari perlu siram dua kali sehari... kalau seminggu  tak siram, bersiap sedialah hadapi keguguran daun/kuning.. bukan sikit, memang banyak! Baja memang kena letak dua senduk nasi di dalam pasu tu ye... kalau tidak, jarang lah berbunga ia nanti.. lagi pun duduk dalam pasu... memang itu je la makanan dia.. lain lah kalau dalam tanah... akar pandai mencari air dan nutriennya sendiri kan....

Selamat Menyambut Ramadhan buat sahabat semua... Maafkan saya jika ada tersalah & terkasar bahasa... saya insan biasa juga, kadang-kadang ada terlepas cakap...

No comments:

Post a Comment

Saya Peminat Tegar Mawar Khatulistiwa.
Nak Komen....Nak Komen.. Nak! Nak!